Rolig dag

Idag gick allt som jag ville. Jag jobbade klart allt jag skulle på jobbet fast vi bara jobbade till strax efter ett. Det skulle ske en byte av servern på jobbet. Jag kom hem och fixade klart datorn, ÄNTLIGEN  funkar mina program. Jag kommer aldrig jobba på något utan att spara, spara och spara en säkerhetskopia.

Och slutligen var jag och min man på fritids. Det var föräldrafika och barnen uppträdde. GUUUD vad mina barn är duktiga. Jag vet, jag vet: alla mammor säger så. Men barnen fick en hel del beröm från andra föräldrar också och då vet man att de var duktiga.

Ja, för att återgå lite till det jag brukar skriva om:
Nämligen nyheter och tankar :)

Elektronikjätten Panasonic sänker sin prognos med 90 %(!), ja ni läste rätt, NITTIO PROCENT. Och det om något visar att vi har minst ett svårt år framför oss och att botten inte är nådd än på länge.

Så, vad göra?




Mitt råd är att inte överdriva konsumtionen av onödiga varor, att se över sina månatliga kostnader och att börja spara alla kvitton.

1. Överdriv inte konsumtionen genom att ta med dig matlåda då och då, dock inte varje dag, funkar inte och det vet jag av egen erfarenhet. Man måste unna sig lite då och då, men i det hela så funkar det med variation av matlåda och äta ute. Och handen på hjärtat: Hur god är egentligen lunchen som du äter ute? Undvik att handla kläder som du inte är i akut behov av. Funkar inte dina kläder ett tag till. Det blir stora realisationer efter jul, passa på att köpa bättre kvalitet på kläderna istället och satsa på flera basplagg som kan varieras.

2. Se över dina räkningar. vilka kan du göra något åt? Kontakta diverse elleverntörer, mobiloperatörer och andra och jämför dina nuvarande kostnader mellan de olika leverantörerna. Det finns hur mycket pengar som helst att tjäna in. Se även över bilens kostnader, bilförsäkringar är så olika mellan olika bolag. JÄMFÖR!!!

3. Spara alla kvitton på allt som du handlar och se över dem. Jag lovar att du blir överraskad över vilka summor du kommer upp i och vilka onödiga kostnader du har varje månad. Se över och sluta med att slösa pengar på onödiga småsaker.


Och sist av allt: Gör en automatisk överföring av ett månadsbelopp som stämmer överens med din ekonomi och se till att det hamnar på ett konto som du inte tänker på och inte har tillgång till genom kort eller internet. Gör det besvärligt att ta ut pengarna på det kontot. Jag lovar att du kommer itne ens att märka av att du sparar och innan du vet ordet av har du en stor buffert som du kan göra vad du vill med efter ett tag. Sätt upp mål på vad du ska använda pengarna till, eller varför inte börja pensionsspara? Du vet bäst vad du är i behov av.

Det viktigaste är att du inom en kort tid kommer att ha en stor slant samlad och DÅ kommer du att tacka mig ;)










Så dagens läxa: SE ÖVER DIN EKONOMI OCH SPARA!!!

Och så dagens ordspråk:

"Den som spar, han har!"



Kramar och sköt om er!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0